Domeny
Category : Domeny , Internet , Reklama , Reklama zewnętrzna
Domena internetowa to ciąg nazw systemu Domain Name System (DNS) wykorzystywany w Internecie, składający się z wyrazów umieszczonych w pewnym poddrzewie struktury DNS tj. zakończonych stałym sufiksem. Domena internetowa składa się z dwóch części – nazwy głównej oraz końcówki – rozszerzenia. Nazwę główną bardzo często tworzy nazwa firmy/organizacji/akcji jej skrót, bądź nazwa działalności, którą dana firma wykonuje. Rozszerzenie jest odgórnie ustalone – można wybrać spośród możliwych propozycji. Każdy kraj posiada przypisane rozszerzenie np. Polska – .pl , Rosja – .ru , Niemcy – .de , dla krajów Unii Europejskiej – .eu . Rozróżniamy domeny najwyższego poziomu: .com , .net , .org . Do tego pojawiają się rozszerzenia powstałe dla odróżnienia celu strony – lista domen najwyższego poziomu. Aby lepiej zrozumieć sens domeny internetowej dobrze jest przeanalizować elementy adresu. Każda z nazw domenowych może zawierać litery, cyfry lub znak ‚-‚, a wielkie i małe litery nie są odróżniane (obecnie możliwe jest także stosowanie narodowych znaków diakrytycznych w domenach typu IDN). Wiele nazw domen jest płatnych.
Rodzaje domen
Domeny możemy podzielić na:
- krajowe ( funkcjonalne, regionalne)
- europejskie
- globalne
Domeny krajowe np:
- .pl
Domeny funkcjonalne, np.
- .com.pl
- .org.pl
Domeny regionalne, np.
- .rzeszow.pl
- .bieszczady.pl
Domeny europejskie mają rozszerzenie
- .eu
Domeny globalne np:
- .com
- .net
- .org
- .info
- .biz .
Domena jako chwyt marketingowy
Strona internetowa, serwis, blog nie istnieją bez dobrej nazwy ? domeny jednoznacznie identyfikującej zawartość witryny. Wybór domeny wiąże się z wieloma czynnikami:
- nazwą firmy
- nazwą sprzedawanych produktów
- nazwą usług
- branżą
- treścią tematów poruszanych w ramach serwisu
Odpowiedni dobór (łatwy wyraz szybko wpadając w ucho) to połowa drogi do sukcesu i popularności witryny. Dlatego też walka o najprostsze i najciekawsze domeny jest obecnie tak zacięta.